Franz Josef-Pine Grove-Haast - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Wiebe Bordes - WaarBenJij.nu Franz Josef-Pine Grove-Haast - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Wiebe Bordes - WaarBenJij.nu

Franz Josef-Pine Grove-Haast

Door: Wiebe

Blijf op de hoogte en volg Wiebe

24 December 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Franz Josef -Fox-Pine Grove-Haast. 23 en 24 december

Gisteren vertrokken uit Franz Josef. Het was opnieuw fantastisch weer.
Na 25 km kwamen we in Fox township aan. We mochten voor een paar uur de fietstassen in een klein cafeetje achterlaten (daar ook een lekkere belegde bagel gegeten). Daarna met de fiets zonder bagage naar lake Matheson gefietst.
Daarna naar het meer gelopen (wandeling van in totaal 1,5 uur)
Wat een prachtig meer is dat! (zie foto en foto op Facebook) Je hebt een prachtig uitzicht met op de achtergrond Mount Cook en Mount Tasman.
Na Matheson weer terug naar Fox en daarna gefietst ( fietstocht door het regenwoud van in totaal een uur) en gelopen naar de gletsjer Fox Glacier (een bergwandeling van 1,5 uur). Het verschil met de gletsjer Franz Josef is dat we bij deze gletsjer zeer dicht bij konden komen (zie foto).
In Fox waren toch wel een paar Nederlanders. Ze, maar ook de Nieuw-Zeelanders, vinden het wel allemaal heel stoer wat we doen.
Na de de bagel weer vertrokken naar onze eindbestemming van die dag: Pine Grove (40 km.) De reden dat ik nu steeds tijden en afstanden noem, heeft te maken met het feit dat wij vonden dat we een zeer intensieve en productieve dag hadden.
In de gids stond over Pine Grove dat "in the middle of no where" ligt. Nu daar is niets aan overdreven. Nieuw Zeeland is stil (alleen de vele vogels hoor je), maar Pine Grove( 2 huizen en een motel) ligt helemaal afgelegen.
We wisten dat er niemand zou zijn (ze moesten hun zoon afhalen van het vliegveld). De sleutel van de cabin zat in een envelop geplakt op de deur van de receptie met een aantal aanwijzingen, die we na wat foutjes onzerzijds in de deur van de cabin konden steken.Alleen het huishert (zie foto) van de familie was hier getuige van. Het is wel gek dat je daar helemaal alleen zit zonder internet of bereik met het eerste dorpje op 40 km. afstand. Wat ik ook ontdekt heb is dat ik als moderne man niet mijn wasje op tijd droog had (de kracht van de avondzon overschat).
Vandaag 80 km gefietst: weer een zeer mooie tocht ( zie foto's). We vonden het allebei een lastige tocht omdat een aantal bergen niet op de kaart stonden en we nog behoorlijk veel moesten klimmen(hadden we niet op gerekend). We hebben een heerlijk
kerstmaal genuttigd(zie foto). Morgen een hele zware dag (80 km en heel veel klimmen). We hopen op internet morgen zodat ik jullie kan vertellen of het allemaal gelukt is.

• 24 December 2014 - 12:08

Stephanie:

Dat was zeker een intensieve dag, petje af voor jullie. Weer prachtige beelden. Ik hoop dat de zware klimmen goed gegaan. Weer eens een andere manier om de kerstdagen door te komen!

• 24 December 2014 - 13:57

Anja :

Hallo Yorian en Wiebe,
    Wat een prachtige foto's. Het fietsen zal ongetwijfeld af en toe zwaar zijn, maar je ziet en voelt m.i de mooie natuur wel goed. Leuke kerstdagen en Yorian vast gefeliciteerd.

• 24 December 2014 - 15:04

Géraldine:

WOW!! Jullie bouwen jullie conditie wel goed op zo:) Maar over de tocht morgen naar jullie einddoel en jullie einddoel zelf wordt op internet met superlatieven geschreven. Ook het weer wordt weer erg goed. Dat belooft dus wat!! Het blijft gek: wanneer wij vanavond, kerstavond, achter de boerenkool zitten, stappen jullie op 1e kerstdag op jullie fietsje om aan jullie tocht te beginnen.
    Fijne tocht!!

• 24 December 2014 - 19:07

Jacob:

Ziet er allemaal mooi en ongerept uit. Alles is hier aangelegd en aangeharkt. En waar in Nederland kun je 40 km van de bewoonde wereld afzitten.

• 25 December 2014 - 00:36

Marinke:

Waar is de foto met kerstmaal? :P
    Supermooie foto's weer!

• 25 December 2014 - 07:42

Wiebe Bordes:

Hoi Minkie

De foto van het kerstmaal staat erop.