Oturehua-Omarama Saddle - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Wiebe Bordes - WaarBenJij.nu Oturehua-Omarama Saddle - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Wiebe Bordes - WaarBenJij.nu

Oturehua-Omarama Saddle

Door: Wiebe

Blijf op de hoogte en volg Wiebe

31 December 2014 | Nieuw Zeeland, Twizel

30 december

Het was een zeer, zeer, zeer zware tocht, maar ook zeer, zeer, zeer de moeite waard. Eerst wat cijfers en feiten
- de tocht was 80 km lang
- we hebben 823 meter hoogteverschil overbrugd
- de laatste km was een hoogteverschil van 273 meter, dus een
stijging van 27,3 % (hebben we gelopen)
- we vertrokken om 7.00 en kwamen aan om 20.00 uur
- we hebben maar in totaal 2 uur gepauzeerd.
- we zijn ongeveer 30 beekjes overgestoken,
voor de duidelijkheid:geen bruggen dus tot de knieën in
het water
- we hadden een hele stevige wind tegen
- een zijtas is kapot gegaan ( later bleek een tweede zijtas ook
voor een gedeelte kapot)
- we zijn 1 fietser tegengekomen ( zonder bagage)

De natuur is overweldigend en moeilijk in foto's uit te drukken. Het berglandschap lijkt op grote afstand zwart maar als je dichtbij komt , heeft het een groen kleur door de grassen die er op groeien. We zijn langs 3 hutten gekomen waar sommige mensen meerdere dagen verbleven. Velen spraken hun bewondering uit over onze tocht per fiets.
Ik wil even uitleggen waarom de begraafplaats op de foto.
We reden al 10 km in een verlaten landschap toen deze begraafplaats opdook. Hij is aangelegd voor de doden van 1914-1918, maar er liggen veel meer mensen.
Toen we om 20.00 uur aankwamen en nog niet gegeten hadden, bood de beheerster aan nog voor ons te koken en hebben daar ook de volgende ochtend ontbeten. De meeste mensen zijn zeer vriendelijk en klantgericht

• 31 December 2014 - 10:33

Stephanie:

Klinkt heftig zo'n, zware tocht. Ik heb wat afbeeldingen gezien van Omarara Saddle en het ziet er voor mij uit als "niet te doen". Petje af hoor. Hopelijk kunnen jullie nu weer even bijkomen (rustdag?).
    ls ik dit schrijf is het het denk nog zo'n 1,5 uur voor het bij jullie 2015 is. Ik wens jullie alvast een goed 2015. Met zo'n reis als start zal dat wel lukken!

• 31 December 2014 - 10:45

Géraldine:

Ja, dat was bikkelen, maar daar houden jullie wel van!! Jullie kunnen het nu een paar dagen rustig aan doen. Kan de schade aan de fietstassen nog verholpen worden?
    Nog een uurtje en dan is het bij jullie 2015. Ik zal aan jullie denken als ik in de trein zit op weg naar pappa. Tot skypes.

• 31 December 2014 - 11:04

Inge :

Wat een dapperheid en het dan ook nog leuk vinden?
    Ik wens jullie een heel mooi 2015 toe met in ieder geval mooie herinneringen aan deze prachtige trip.
    Yor ook nog gefeliciteerd met je verjaardag. Bar laat, sorry!

Wij zijn hier nu aan het laatste dagje van 2014 bezig .

Nog een goede voortzetting van de reis, groet Inge

• 31 December 2014 - 11:09

Wiebe Bordes:

Ja, we zijn in volle verwachting wat er om 24.00 uur gaat gebeuren. Er zijn 2 café's open in het centrum waarbij 1 disco en 1 voor wat ouderen. We gaan daar om 23.30 naar toe en kijken wat er gebeurt. Er wordt al wat vuurwerk afgestoken.

De ene fietstas hebben we weggegooid (zie foto) de andere is nog te gebruiken.
    We hebben een verzekering afgesloten die schade of diefstal vergoedt. Ik ga ervan uit dat dit ook voor de fietstassen geldt. Duidelijk is dat de tassen niet tegen zo'n tocht bestand is.
    Er is door de fietsverhuur op geen enkele manier aangegeven dat dit niet kon. Zij zijn bekend met de route.

• 31 December 2014 - 17:00

Wilma En Kee:

Echte bikkels! Daar houden we wel van. Gelukkig maar dat het zo mooi was. Jullie conditie zal intussen wel super zijn. Fijn dat jullie er ondanks het afzien zo van genieten.
    Alle goeds voor het nieuwe jaar en vooral nog heel veel plezier op de rest van jullie reis.

• 01 Januari 2015 - 19:01

Anja:

Die tocht zal veel van jullie uithoudingsvermogen en conditie gevraagd hebben, maar het is jullie dus gelukt! Knap! Voor jullie nog in alle opzichten een paar mooie weken toegewenst!
    En natuurlijk voor allebei een geweldig 2015.